biografie

© Lisa Fayt - lisafayt@hotmail.com

Biografie

 

Ze begon een modeopleiding Mode en Realisatie in 2002-2003 aan het Heilig Graf Instituut te Turnhout en volmaakte zich in een specialisatiejaar Mode en Styling in de 4e graad aan het Sint-Maria Instituut te Antwerpen, waar ze met onderscheiding afstudeerde in 2009-2010.

Lisa werd aangetrokken tot de Theaterkostuumopleiding door de kostumering in vele dans-, film- en theatervoorstelling. Ze begon in 2010-2011 de opleiding Theaterkostuum aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten. Daarin een Bachelor diploma behaald in 2012-2013 en Master in theaterkostuum in 2014.

 

 

 

Over mijn werk

 

Graag leg ik mijn eigen accenten en zoek ik zelfreflecterend naar mijn eigen stijl. Dit sluit natuurlijk niet uit dat ik rekening hou met de visie van anderen en niet in het minst met die van de regisseur. Bij een productie is het steeds belangrijk om in dialoog te staan met ieder zijn kennis van zaken. Hier volgt een overzicht van mijn vakkennis en –ervaring.

 

Dankzij mijn achtjarige opleiding Mode en Realisatie/Styling in het secundair onderwijs heb ik een grote kennis van patroontekenen. De uitdaging ligt hem er in het uiteindelijke resultaat eenvoudig en esthetisch te laten ogen, al is het vaak complex. Bij patronen heb ik extra aandacht voor de resulterende lijnencompositie. Ten slotte doe ik onderzoek naar de patronen en snitten van historische kledingsstukken, omdat deze kennis veelal verloren is gegaan. Alexander McQueen is omwille van zijn kennis van historische snitten met hedendaagse vertalingen eveneens een interessante onderzoeksobject.

Ik heb tevens een grote interesse naar oude technieken. De zoektocht leidt me langs borduursels, pailletten, zijde bloemen en hoeden. Ik heb plezier in detailwerk.

Stoffen en specifieker stoffenvezels ken ik zeer goed, hierdoor weet ik de stoffen zorgvuldig en naar waarde te kiezen. Vervolgens bewerk ik vaak stoffen met de klassieke verftechnieken, maar evengoed met speciale verftechnieken, in het bijzonder de shibori (Japanse verftechniek).

 

 

 

 

 

 

 

Ik experimenteer met bloem, lijm, latex, papier en dergelijke. Uiteindelijk weet ik deze bewerkte stoffen te verwerken tot een conceptueel geheel.

Graag onderzoek ik vormen in 3D aan de hand van moulages vaak rechtstreeks in stof. Vertrekken vanuit moulages in plaats van patronen heeft het voordeel dat je de volumes beter aanvoelt. Dit voordeel komt zeker van pas bij eerder extravagante kostuums. Uiterst belangrijk voor mij is de kennis van de kunst- en kostuumgeschiedenis. Dit referentiekader is onmisbaar, al moet je bij elke opdracht opnieuw historisch-cultureel onderzoek doen.

Met het Bachelorproject heb ik kennis gemaakt met danskostuums, hierbij ontdekte ik de meerwaarde van het werken met dans, omdat danskostuums tot leven komen via de dansbewegingen. De danser geeft het kostuum een nieuwe dimensie en het kostuum geeft de danser meer kracht of kan zelfs de danser transformeren. Het ene verrijkt het andere. Dit raakt me zeer.

Dit ben ik verder gaan onderzoeken in mijn Masterproject “Révéler” en in het project “Sketch the Sound” van Erna Verlinden. Het werd een onderzoek rond rituelen en gedragspatronen waarin dansende lichamen verdwijnen in het ritueel of er net uitbreken, soms letterlijk uit hun kostuum.

 

"Graag leg ik

mijn accenten

en zoek ik zelfreflecterend

naar mijn eigen stijl. "